The great South - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Dominique Bot - WaarBenJij.nu The great South - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Dominique Bot - WaarBenJij.nu

The great South

Door: Fleur Ponne

Blijf op de hoogte en volg Dominique

18 December 2012 | Australië, Adelaide

Hallo luitjes!!

Hier weer een kleine update! We zijn inmiddels alweer een week in Australie. Voor iedereen die Nieuw-Zeeland nog niet op zijn bucket list had staan, DO IT NOW! Het is echt een onwijs mooi land en er is nog zoveeel meer te zien!

Nadat we bij Irene 2 dagen even onze batterijen flink hadden opgeladen waren we helemaal klaar om weer in de Kiwi bus te stappen en het Zuidereiland verder te ontdekken.
Het grootste gedeelte van de mensen in de bus was nieuw, maar er waren ook een aantal uit onze oude groep die langer in Wellington waren gebleven en nu dus weer in dezelfde bus zaten, super gezellig! We kwamen laat in de middag aan in Kaiteriteri, waar we fish & chips zijn gaan eten en daarna gezellig wijntjes zijn gaan drinken met de meiden. De volgende ochtend was het prachtig weer en toen ik met 3 meiden een work-out ging doen (jaja!), is Fleur met wat anderen een wandeling gaan maken. Om 12 uur vertrokken we richting Westport waar we tegen het eind van de middag aankwamen bij een leuk hosteltje. Na het inchecken zijn we vrij snel de bus weer ingestapt, want er stond een BBQ en een kampvuur op het programma. Ondanks dat de BBQ niet veel voorstelde kan ik je vertellen dat je met wat worsten, goon (wijn uit een doos), marshmallows en een kampvuur een hele gezellige avond kunt hebben! Het was een leuke manier om de nieuwe mensen uit de bus te leren kennen en toen het frisser begon te worden zijn we met zijn allen naar de local pub gegaan. Nou moet je je even voorstellen dat het gemiddelde dorp in Nieuw-Zeeland zo'n 30 inwoners heeft, dus alle barren of pubs waar je komt lijken een beetje op ome Ko, maar dan met een stuk of tien bebaarde mannen aan de bar die natuurlijk hun ogen uitkijken als er weer zo'n hele bus vol jonge backpackers aankomt. Het is eigenlijk geen gezicht, maar wel hartstikke gezellig! Gemma (engels) en ik hebben nog geprobeerd om met the toothless man op de foto te gaan, maar hij wilde zijn mond niet opendoen dus helaas geen prijs voor ons!
De volgende ochtend regende het toen we wakker werden en dat is de hele dag zo gebleven. Onderweg naar Lake Mahinapua zijn we nog gestopt in Punakaiki bij de Pancake Rocks, die er ondanks de regen nog best gaaf uitzagen. Bij Lake Mahinapua was een soort vervallen lodge die al jaren elke dag een nieuwe Kiwi Experience bus ontvangt voor de fameuse thema feestjes. Old Les, de eigenaar, is 87 jaar oud en heeft voor ons heerlijke steaks staan bakken en toen iedereen zijn buikje rond had gegeten was het tijd voor de dress-up! Ons thema was: anything with a 'P' en we waren 's middags al langs een warehouse gereden om attributen voor de outfits te kopen en iedereen was enorm creatief geweest. Er was iemand als Pakistan, Post-it, Philadelphia, Postcard, Period, Pervert Santa, Producer, Priest en nog veel meer. Fleur ging als Plastic en ik als Pipi Langkous. Onze busdriver Gary kwam halverwege de avond binnen als een prostituee en zag er geniaal uit. Het werd nog een lange en gezellige avond...;)
De volgende ochtend moesten we al vroeg op en met onze katers nog vers van de avond ervoor zijn we naar Franz Josef gereden. Tegen de tijd dat we daar aankwamen was het prachtig weer voor The Glacier Hike! Met een helikopter zijn we naar het midden van de gletsjer gebracht, aangezien het onderste gedeelte van de gletsjer is afgesloten vanwege smeltgevaar. Vanaf het midden hebben we een 3 uur durende hike naar boven gedaan. Over ijsrotsen klimmen, door ijsgrotjes lopen tussen 2 verschillende ijsplaten schuiven. We did it all! Echt het gaafste dat ik in NZ heb gedaan! Fleur is ipv de hike gaan kajakken op het glacier meer. Dat bleek ook heel gaaf te zijn!
Aangezien we twee nachten in Franz Josef bleven hadden we voor de volgende dag een relax dagje in het vooruitzicht. Fleur is 3 anderen een wandeling naar de gletsjer gaan maken. Ik was natuurlijk de vorige dag daar al geweest, dus ik ben met een aantal mensen naar de hot pools gegaan en heb daar lekker liggen badderen.
Die avond hebben ik en Fleur lekker zelf gekookt (weliswaar in een overvolle en vieze keuken waar nooit genoeg pannen en borden etc zijn, maarja daar wen je na een tijdje wel aan) en daarna hebben we nog een klein drankje in de bar gedaan.
De trip van Franz Josef naar Lake Wanaka was lang en ondanks dat het 2 dagen daarvoor nog prachtig weer was, kwam de regen nu weer met bakken uit de hemel. We zijn onderweg wel nog gestopt bij een prachtige waterval voor wat mooie kiekjes. Helaas begon de moter van de bus na een paar uur een ongezonde hoeveelheid rook te produceren en het duurde niet lang voordat de bus er mee ophield. En ja, daar sta je dan, op een afgelegen weg in de heuvels zonder bereik. We hebben 2 uur stilgestaan terwijl Gary zwarter en zwarter werd van de moterolie, haha. Ik weet niet hoe, maar hij heeft het voor elkaar gekregen en na 2 uur reden we weer!
Wanaka is een plaatsje dat ligt aan een heel mooi meer en in de winter is dit een echt wintersportdorp. Fleur en ik hebben met Zoe en Georgia ( super relaxte Engelse meiden) chili con carne gemaakt en dat gezellig bij het raam met prachtig uitzicht op het meer en daarachter de besneeuwde bergtoppen opgegeten. Weer vol energie waren we klaar voor de busbattles van die avond: Stray (een andere busorganisatie) vs. Kiwi; Killer pool, tafelvoetbal, karaoke en een eetwedstrijd en natuurlijk hebben wij alles gewonnen!! Van Wanaka zelf hebben we verder niet veel gezien, want de volgende ochtend zaten we alweer vroeg in de bus richting Queenstown.
Fleur heeft die dag haar angst overwonnen en de 134 meter lange Nevis Bungy Jump gedaan, respect!
's Avonds hebben we hier natuurlijk op gedronken en het was super gezellig, want bijna iedereen die we onderweg op het noorder- en zuideleiland hadden ontmoet had zich weer in Queenstown verzameld. De volgende ochtend zijn we met de hele groep voor ontbijt/lunch giga hamburgers bij Ferg Burger gaan eten, een hele beroemde burgertent en als je in Queenstown bent een verplichte stop. Heerlijk, maar zo groot, haha verder de hele dag niks meer gegeten! Queenstown wordt ook wel het Cherso van Nieuw-Zeeland genoemd. Extreme sports en uitgaan staan hier centraal en het is echt een leuk stadje, dus Fleur en ik hebben lekker een beetje rondgelopen en wat souvenirtjes gekocht enzo.
Onze laatste avond in Queenstown betekende ook de laatste avond met alle geweldige mensen waar we onderweg zo goed bevriend mee zijn geworden, dus we zijn maar voor de laatste keer samen uitgegaan en ik vond het echt heel jammer dat we nu al afscheid moesten nemen!
Een beetje sip zijn we de 8e 's ochtends in de bus gestapt richting Chistchurch, waarvandaan we naar Adelaide zouden vliegen. Chistchurch is vorig zwaar geraakt door aardbevingen en het is dus ook een vrij trieste bedoeling. Eigenlijk is het hele centrum gewoon verwoest en dat is nu nog steeds afgezet met hekken en je ziet overal grote kranen staan die nog steeds bezig zijn met het afbreken van gebouwen. Voor ons dus puur een plek om op ons vliegtuig te wachten en dat hebben we ook maar gedaan. De 9e stonden we om 13:00 uur te wachten bij de gate met een dubbel gevoel in ons buik. Aan de ene kant echt jammer om nu al dit prachtige land vol watervallen, rivieren, stranden, gletsjers, grotten, besneeuwde bergtoppen, hotpools en vooral feestjes met super leuke mensen te moeten verlaten, maar aan de andere kant ook leuk, want een nieuw avontuur stond weer op ons te wachten: Op naar Aussie!

Op Adelaide airport hebben Marc en Mandy Waterham ons met open armen ontvangen en het is onwijs gezellig hier. Ze nemen ons overal mee naartoe en laten ons van alles zien in Adelaide en omgeving. We zijn met de hele familie naar een soort Wildlife Zoo hier in de buurt geweest, waar je koala's en kangoeroe's kon aaien, super leuk! Ook zijn we al een paar keer meegeweest naar hun werk om te helpen, raampje wassen hier, vloertje dweilen daar, erg gezellig. Vrijdag mochten we mee naar een BBQ bij vrienden, zondag zijn we de hele dag door Barossa Valley gereden en hebben we allerlei wijnen geproefd, super leuk en gister zijn we met Emma (Marc en Mandy's dochter) en Mandy gaan shoppen. Met een groot kerstpakket uit Nederland midden in de kamer (Marc kan niet wachten om het op kerstavond uit te pakken) en het huis in kerstsfeer, inclusief een kerstboom die we met 38 graden hebben opgetuigd, komt het kerstgevoel eraan. En niet te vergeten... volgende week worden we allebei een jaartje ouder en dat gaan we natuurlijk wel een klein beetje vieren! Met oud en nieuw gaan we een weekje kamperen op een farm van 5000 hectare: Lameroo, dus echt met tentjes in de middle of nowhere! Ben heel beniewd. Afhankelijk van het vinden van een baan gaan we bepalen hoe lang we hier nog blijven en dan staat daarna de Great Ocean Road op het programma, dus op naar Melbourne! Kan niet wachten, maar eerst Adelaide nog maar een beetje onveilig maken!

Nou, dat was het weer voor vandaag, nu zijn jullie weer een beetje op de hoogte.

Tot snel
Heeeele dikke kus en ook groetjes van Fleur,
xxx

• 18 December 2012 - 09:22

Zijdel:

GAAAAAAF zeg!!! Ik zou duizelen van trots denk ik.

Alleen: "....Ondanks dat de BBQ niet veel voorstelde...." ja, wat verwacht je dan muts? Je lat ligt te hoog denk ik, hahaha

Leuke feestdagen én alvast fijne verjaardag natuurlijk!!

Kus,
    Ronald

• 18 December 2012 - 09:33

Hans En Monique:

Jeetje Do wat klinkt dat leuk allemaal ! Heel veel plezier en fijne feest(verjaar!) dagen ook !
    Geniet ervan! Xx

• 18 December 2012 - 10:05

Oma:

Hoi meisjes wat een goed verslag weer, watdoen jullie veel heerlijk om te lezen, zo zijn jullie dichtbij,geniet ervan,dikke pakkert voor jou en fleur xx

• 18 December 2012 - 11:58

Mama:

Wat een goed verslag weer. Knap gedaan hoor. En wat een mooie herinnering voor als jullie terug zijn!
    Liefs Mam

• 18 December 2012 - 16:25

Ysa:

menn ik mis je!! klinkt echt te chill, geniet! kus

• 18 December 2012 - 16:40

Eva:

zoooo gaaf do'tje! Niemand heeft waarschijnlijk ook maar iets te veel gezegd over Marc en Mandy, hoe lief zijn zij? Nog zo veel mooie plaatsen in het vooruitzicht ook dat ik er helemaal emotioneel van wordt! Wat zou ik graag met je mee kunnen reizen! Een hele hele dikke kus voor jou en fleur en probeer de ultieme vrijheid die je nu hebt te bevatten, te omarmen en dat gevoel voor altijd met je mee te nemen! HEEEEERRRLIJK, en lekker veel feestjes ook al, helemaal top! snel skypen! dikke kus en liefdeee

• 18 December 2012 - 20:50

Anja:

Ha lief, wat geweldig verslag alsof ik op je rug meereis, erg leuk!! En wat schreef Eva dat mooi: probeer de vrijheid te bevatten en te omarmen... Geniet en houdt ons op de hoogte, dikke kussen voor jullie XX

• 23 December 2012 - 15:38

Jan&erna:

lieve dames

wat een verslagen en wat een avontuur, met trots lezen we hoe jullie het allemaal doen, chapeau!!!!!
    koken,eten kletsen,drankje erbij klinkt allemaal erg goed en bekend. Nog heel veel plezier en hele fijne feestdagen en vooral allebei een hele fijne verjaardag gewenst

liefs
    jan&erna

• 30 December 2012 - 14:50

Renee:

Lieve Dominique en Fleur, bedankt voor het mooie reisverslag. Het lijkt zo alsof ik het ook meemaak! Super gaaf wat jullie allemaal durven en doen!
    Ben heel benieuwd naar het vervolg. Alvast een heel gelukkig nieuwjaar voor jullie beiden.
    Liefs Renee en Wim

• 02 Januari 2013 - 22:45

Monique:

Wow wow wow wat doen jullie waanzinnige dingen!! Echt super leuk om jullie verslagen te lezen.
    Geniet van deze waanzinnige tijd, hier in Muiden is het rustig en mis je niks.
    Happy New Year en toi toi toi, op naar Melbourne. Ik kijk alweer uit naar het volgende verslag.
    Liefs en dikke X Monique